کرج بلاگ

اطلاعاتی مفید از مشاغل ، دیدنی ها ، مراکز خرید شهر کرج

کرج بلاگ

اطلاعاتی مفید از مشاغل ، دیدنی ها ، مراکز خرید شهر کرج

تشخیص اشتباه سونوگرافی در تعیین جنسیت بچه

فرض کنید در جشن تعیین جنسیت کودکتان بادکنک های آبی را بالا گرفته اید و همه برای پسر کوچکی که قرار است به دنیا بیاید شادی کرده اند. اما درست در آن لحظه ای که در حال چیدن کفش های پسرانه در کمد پسرتان هستید، متوجه می شوید به جای پسر، دختر کوچکی در راه است.  

 

چند وقت پیش بود که خانم بارداری برای منشی دکتر تعریف می کرد که از ابتدای بارداری همه اطرافیان با توجه به نوع راه رفتن و خورد و خوراکش گفته بودند بچه ات پسر است. حتی مادربزرگش خواب دیده بود پسر کوچکی را در بغل گرفته و شیر می دهد. همه این ها زمانی واقعی شد که سونوگرافیست پسر بودن بچه را تایید کرده و همه در تکاپوی خرید یک سیسمونی پسرانه بودند. اما درست در آن زمانی که ماشین های اسباب بازی توی قفسه چیده شده و لباس های پسرانه در کمد جای گرفته بود متوجه شدند به جای پسر، دختر کوچکی در راه است و تشخیص سونوگرافی اشتباه بوده است. اما مگر چنین چیزی امکان دارد؟!

در چه صورت ممکن است تشخیص سونوگرافی اشتباه باشد؟

گرچه ممکن است تصور کنید به خاطر پیشرفت تکنولوژی، چنین اشتباهی دیگر امکان پذیر نیست اما باید بگوییم که گاهی اوقات ممکن است چنین مشکلی پیش بیاید. از این رو در ادامه برخی از عوامل تاثیر گذار در بالا رفتن خطای تشخیص سونوگرافی را بررسی می کنیم.

1.     انجام سونوگرافی در زمان نامناسب

شاید شنیده باشید که برای تعیین جنسیت از 4 ماهگی به بعد می توان اقدام کرد اما به طور دقیق تر بهترین زمان برای تعیین جنسیت از 18 هفتگی تا 20 هفتگی می باشد و قبل از این ممکن است جنین به اندازه کافی رشد نکرده باشد. همچنین بعد 20 هفتگی هم ممکن است به علت بزرگ شدن جنین و در نتیجه فضای کم رحم، در سونوگرافی چیزی مشخص نباشد.

2.     وضعیت جنین

بعضی اوقات ممکن است جنین در وضعیتی قرار بگیرد که سونوگرافیست نتواند به خوبی جنسیت او را تشخیص بدهد. برای مثال ممکن است در حالت بریچ قرار بگیرد که در این حالت پاها در هم پیچیده شده و دست ها نزدیک آلت تناسلی قرار دارد و به شکل سر و ته در شکم قرار گرفته است. همچنین در صورتی که نوزاد هنگام به دنیا آمدن، در حالت بریچ قرار گرفته باشد، پزشک زنان سعی می کند جنین را بچرخاند و اگر تغییری حاصل نشود، مجبور است از سزارین برای به دنیا آوردن نوزاد استفاده کند.

3.     میزان تجربه سونوگرافیست

تجربه سونوگرافیست یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در احتمال تشخیص اشتباه می باشد. برای مثال ممکن است گاهی بند نافی که لای پای نوزاد قرار گرفته است منجر به تشخیص اشتباه پسر بودن جنین شود در حالی که یک سونوگرافیست با تجربه معمولا این موقعیت را تشخیص داده و احتمال خطا کمتر است.

4.     کیفیت تجهیزات سونوگرافی

کیفیت دستگاه سونوگرافی یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار است. برای مثال اگر دستگاه سونوگرافی قدیمی باشد یا کیفیت خوبی نداشته باشد امکان اشتباه در آن وجود دارد و ممکن است سونوگرافیست نتواند به درستی تشخیص دهد. بنابراین بهتر است با پیدا کردن یک مرکز سونوگرافی خوب که از دستگاه های جدید و با کیفیت استفاده می کند از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید.

5.     وزن مادر

اگر مادر اضافه وزن داشته باشد به علت پایین آمدن کیفیت تصویر سونوگرافی ممکن است خطایی در تعیین جنسیت رخ بدهد. همچنین اضافه وزن در طول دوره بارداری علاوه بر این مورد، مشکلات دیگری نظیر دیابت بارداری، احتمال سقط جنین، فشارخون بالا، وقفه های تنفسی در خواب و ... را نیز بوجود می آورد.

در طول دوران بارداری چند بار سونوگرافی انجام می شود؟

حالا که درباره عوامل تاثیر گذار در تشخیص اشتباه سونوگرافی صحبت کردیم ممکن است این سوال بوجود بیاید که به طور کلی در طول دوران بارداری چند بار باید سونوگرافی انجام شود؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که سونوگرافی در طول دوران بارداری به هدف بررسی میزان رشد و سلامت جنین انجام می شود و معمولا انجام آن چهار بار تجویز می شود.

1.     سونوگرافی اول

اولین سونوگرافی برای تشخیص اینکه بارداری خارج از رحم است یا داخل رحم، در ابتدای بارداری انجام می شود.

2.     سونوگرافی دوم

سونوگرافی دوم برای بررسی استاندارد هایی مانند قد جنین، اندازه عرض گردن و ... در زمان 12 تا 15 هفتگی انجام می شود تا وجود هرگونه اختلالات کروموزومی تشخیص داده شود.

3.     سونوگرافی سوم

سونوگرافی سوم  برای مشاهده اندام های داخلی و بررسی میزان رشد جنین در 22 هفتگی انجام می شود.

4.     سونوگرافی چهارم

سونوگرافی چهارم به منظور بررسی طبیعی بودن رشد جنین انجام می شود. همچنین در این سونوگرافی با اندازه گیری دور سر، طول استخوان ران، بای پاریتال (بزرگترین قطر سر جنین) و دور شکم، وزن مناسب جنین تخمین زده می شود.

با وجود اینکه به طور معمول در دوران بارداری 4 بار سونوگرافی تجویز می شود ممکن است بنا به تشخیص پزشک به دلایل مختلفی مانند بارداری چند قلو، دیابت بارداری، فشار خون و ... سونوگرافی به تعداد بیشتری تجویز شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد