کرج بلاگ

اطلاعاتی مفید از مشاغل ، دیدنی ها ، مراکز خرید شهر کرج

کرج بلاگ

اطلاعاتی مفید از مشاغل ، دیدنی ها ، مراکز خرید شهر کرج

ده حقیقت جالب درباره گیتار که تا کنون نمی دانستید!

گیتار پس از پیانو، دومین ساز محبوب در جهان است که طی قرن ها، پیشرفت چشمگیری داشته است. کلمه گیتار از واژه ی اسپانیایی guitarra گرفته شده است و امروزه انواع مختلفی دارد و در ژانر های مختلف راک، متال، پاپ، کلاسیک، سنتی و ... نواخته می شود. در ادامه می خواهیم برخی از نکات جالب درباره ی گیتار که شاید تا کنون نشنیده اید را بررسی کنیم. 

1.   قدیمی ترین گیتارها حدود 3500 سال پیش از ایران آمده و تنبور نامیده می شدند.

2. کوچکترین گیتار جهان در دانشگاه کرنل در نیویورک ساخته شد که طول آن 10 میکرومتر بوده و سیم هایی با اندازه 50 نانومتر داشته است.

3.  اولین بار یک گیتاریست اسپانیایی به نام آنتونیو تورس جورادو گیتارهای مدرن را طراحی کرد.

4.  یک جنگل دست ساز در آرژانتین وجود دارد که به شکل گیتار است و توسط کشاورزی به نام مارتین اوره ساخته شده است. این جنگل در منطقه ی کشاورزی حاصلخیز Pampas در آرژانتین واقع شده است و بیش از 7000 درخت سرو و اکالیپتوس دارد.

5. گران ترین گیتاری که تا کنون فروخته شده است، گیتار استرتوکستر Reach out to Asia می باشد که در سال 2004 برای کمک به قربانیان سونامی، توسط 19 نوازنده حرفه ای مانند اریک کلپتون، جیمی پیج، میک جاگر، دیوید گیلمور و ... امضا شده و با قیمت 2.7 میلیون دلار فروخته شد. که مزایای فروش آن به بنیاد خیریه Reach out to Asia برای کمک به قربانیان، اهدا شد.

6. کارخانه Fender، در روز بیش از 90000 ریسمان گیتار تولید می کند که بیشتر از 20000 مایل در سال است و اندازه آن به شکلی است که بتواند دور کره زمین را بپوشاند.

7. رکورد ماراتن نواختن گیتار در طولانی ترین زمان ممکن متعلق به دیوید براون است که در مدت زمان 114 ساعت و 6 دقیقه و 30 ثانیه توانست 1372 ترانه را بنوازد.

8.  اکثر گیتارها، 6 سیم دارند ولی به طور کلی گیتارهای 4 و 12 رشته ای رایج هستند. و این در حالیست که گیتارهای 8 و 10 رشته ای، وجود دارند اما نادر می باشند. همچنین امروزه سیم های گیتار را از جنس استیل و نایلون می سازند و در گذشته از روده های حیوانات هم برای ساخت رشته های گیتار استفاده می شده است.

9. یک گیتار برقی از تابش الکترومغناطیسی استفاده می‌کند تا ارتعاشات سیم‌های فلزی خود را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کند. و اولین گیتار تقویت شده الکتریکی توسط موسیقیدان جورج بیوچامپ و مهندس برق آدولف ریکن بکر در سال 1931 اختراع شد.

10. جیمی هندریکس، محبوب ترین و تاثیرگذار ترین گیتاریستی است که خود به تنهایی نواختن گیتار را فراگرفته و به خاطر چپ دست بودن، گیتار را به صورت وارونه می نواخت.

در انتها باید بگوییم که گیتار به علت تنوع بالایی که در مدل هایش دارد، قابلیت حمل راحت، ارزان بودن نسبت به سازهایی مانند پیانو و یادگیری آسان و سریعش، از محبوبیت بالایی برخوردار است و اکثر افرادی که به دنبال آموزش موسیقی هستند، در ابتدا گیتار را انتخاب می کنند.

منبع : https://blog.sheetmusicplus.com/2018/02/21/top-10-facts-about-the-guitar/

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد حسین دوشنبه 30 تیر 1399 ساعت 09:55 https://www.viki.com/users/karajtabliq/about

جالب بود
مخصوصا فکر نمی کردم اولین گیتارها از ایران اومده باشن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد